Prawo bez barier technicznych, finansowych, kompetencyjnych

Art. 57.

Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe

1. Operator wyznaczony przedkłada Prezesowi UKE projekt cennika usług powszechnych albo projekt zmian do obowiązującego cennika wraz z określeniem poszczególnych składników kosztów świadczenia każdej usługi, co najmniej na 60 dni przed planowanym terminem ich wprowadzenia.

2. Prezes UKE może, w drodze decyzji, w terminie 30 dni od dnia przedłożenia projektu cennika usług powszechnych albo zmian do obowiązującego cennika, wnieść sprzeciw w stosunku do całości albo części projektu cennika albo projektu zmian do obowiązującego cennika, jeżeli przedłożony projekt nie spełnia co najmniej jednego z poniższych kryteriów:
1) przystępności cenowej – w ramach którego ocenia się wysokość każdej opłaty w powiązaniu z możliwościami nabywczymi użytkowników usług powszechnych;
2) rentowności opłat – w ramach którego ocenia się, czy:
a) opłata za daną usługę została ustalona w sposób odzwierciedlający koszty jej świadczenia,
b) zmiana opłat nie wpłynie negatywnie na poziom równowagi finansowej operatora wyznaczonego,
c) w wyniku zmiany opłat poziom kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych nie ulegnie nadmiernemu zwiększeniu;
3) przejrzystości cennika usług powszechnych – w ramach którego ocenia się, czy projekt cennika:
a) zawiera wskazanie wszystkich elementów składających się na daną opłatę,
b) umożliwia użytkownikowi dokonanie świadomego wyboru danej usługi;
4) niedyskryminacyjnego charakteru cennika usług powszechnych – w ramach którego ocenia się, czy projekt cennika nie powoduje nierównego traktowania potencjalnych odbiorców tych usług.

3. Cennik usług powszechnych albo jego zmiany w zakresie objętym sprzeciwem Prezesa UKE nie wchodzą w życie.

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.