Art. 20. Rejestracja dziennika lub czasopisma
Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe
1. Wydawanie dziennika lub czasopisma wymaga rejestracji w sądzie okręgowym właściwym miejscowo dla siedziby wydawcy, zwanym dalej „organem rejestracyjnym”. Do postępowania w tych sprawach stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, ze zmianami wynikającymi z niniejszej ustawy.
2. Wniosek o rejestrację, o której mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1) tytuł dziennika lub czasopisma oraz siedzibę i dokładny adres redakcji;
2) dane osobowe redaktora naczelnego;
3) określenie wydawcy, jego siedzibę i dokładny adres;
4) częstotliwość ukazywania się dziennika lub czasopisma.
3. Postanowienia zarządzające wpis do rejestru sąd uzasadnia tylko na wniosek.
4. Wydawanie dziennika lub czasopisma można rozpocząć, jeżeli organ rejestracyjny nie rozstrzygnął wniosku o rejestrację w ciągu 30 dni od jego zgłoszenia.
5. O zmianie danych, o których mowa w ust. 2, należy zawiadomić niezwłocznie organ rejestracyjny.
- Rejestracja prasy a wolność prasy
- Formalnoprawny charakter rejestracji czasopisma; kognicja sądu (art. 21 Pr.Pras.)
- Wyłączenie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w postępowaniu o rejestrację dzienników i czasopism
- Rejestracja prasy internetowej (rejestracja bloga)
- Zawiadomienie sądu rejestrowego o zmianie danych podlegających wpisowi
- Utrata ważności rejestracji (art. 23 Pr.Pras.)