Art. 25.
Ustawa z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa
1. Tożsamość osoby legitymowanej funkcjonariusz ustala na podstawie:
1) dokumentów tożsamości;
2) oświadczenia innej osoby, której tożsamość została ustalona na podstawie dokumentów tożsamości;
3) oświadczenia osoby, która jest funkcjonariuszowi znana.
2. Funkcjonariusz ustala tożsamość osób, o których mowa w ust. 1, w sposób umożliwiający odnotowanie:
1) imienia lub imion oraz nazwiska oraz adresów zamieszkania lub pobytu;
2) numeru PESEL, a w przypadku braku informacji o numerze PESEL – daty i miejsca urodzenia oraz imion rodziców i nazwiska rodowego;
3) rodzaju i cech identyfikacyjnych dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość osoby legitymowanej.
3. W razie legitymowania osób znajdujących się w pojeździe, gdy uzasadniają to względy bezpieczeństwa, funkcjonariusz ma prawo żądać opuszczenia pojazdu przez te osoby.
4. Funkcjonariusz może odstąpić od legitymowania osoby, która jest mu znana.
5. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) rodzaje dokumentów, o których mowa w ust. 1,
2) postać dokumentowania czynności ustalania tożsamości osób, o których mowa w ust. 1
– mając na względzie zapewnienie prawidłowego ustalenia tożsamości osoby oraz dokumentowania procesu legitymowania.