Art. 51.
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
1. Organem właściwym do unieważnienia dowodu osobistego jest:
1) organ gminy, do którego zgłoszono utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego lub do którego został przekazany znaleziony dowód osobisty;
1a) organ gminy, do którego zgłoszono podejrzenie nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych, o którym mowa w art. 48a ust. 1;
2) organ gminy, który wystawił dowód osobisty – w przypadku wydania decyzji, o której mowa w art. 32, jeżeli zdarzenia te wystąpiły przed przekazaniem dowodu osobistego wnioskodawcy;
3) organ gminy, który wydał dowód osobisty – gdy osoba obowiązana nie wystąpiła z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego w przypadku, o którym mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2;
4) organ gminy wydający nowy dowód osobisty – w pozostałych przypadkach;
5) minister właściwy do spraw informatyzacji – w przypadkach, o których mowa w art. 47 ust. 3a i 9;
6) organ gminy, który otrzymał orzeczenie sądu o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego;
7) organ gminy lub minister właściwy do spraw wewnętrznych – w przypadku wady technicznej dowodu osobistego lub błędnej personalizacji.
2. Dowód osobisty podlega unieważnieniu z mocy prawa na podstawie przekazanych przez rejestr PESEL do Rejestru Dowodów Osobistych informacji o utracie obywatelstwa polskiego lub zgonie posiadacza dowodu osobistego lub w wyniku unieważnienia certyfikatów, o których mowa w art. 12a ust. 1 pkt 2–4, z wyłączeniem przypadku, o którym mowa w art. 12g ust. 3.