Art. 166.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
1. Federację tworzy się na wniosek jednostek uczestniczących.
2. Projekt pierwszego statutu federacji podlega uzgodnieniu z ministrem, a w przypadku gdy jednostka uczestnicząca jest nadzorowana przez inny organ – wymaga również uprzedniego zasięgnięcia opinii tego organu.
3. Utworzenie federacji wymaga zatwierdzenia jej statutu przez organy jednostek uczestniczących właściwe do uchwalenia ich statutów.
4. Statut federacji określa w szczególności:
1) nazwę i siedzibę federacji;
2) jednostki uczestniczące;
3) zadania federacji;
4) sposób powoływania i odwoływania, zakres zadań i sposób działania organów federacji;
5) liczbę członków zgromadzenia federacji;
6) zasady korzystania z obiektów i urządzeń federacji lub jednostek uczestniczących;
7) jednostkę uczestniczącą uprawnioną do otrzymania środków finansowych na kształcenie w szkole doktorskiej;
8) zasady udziału w pokrywaniu kosztów działalności federacji;
9) obowiązki jednostek uczestniczących w przypadku likwidacji federacji, w tym udział w kosztach likwidacji oraz zasady wstąpienia jednostek uczestniczących w prawa i obowiązki federacji, w tym prawa i obowiązki wynikające z decyzji administracyjnych.
5. Federację tworzy, likwiduje, zmienia jej skład lub nazwę minister, w drodze decyzji administracyjnej.