Przepisy spójne logicznie i aksjologicznie

Dyrektywy stanowienia i redakcji aktu prawnego

Żeby zobaczyć pełną treść należy się zalogować i wykupić dostęp.

Z zasad poprawnej legislacji wynika również konieczność przestrzegania - przy tworzeniu przepisów prawa - wymogów spójności logicznej i aksjologicznej systemu prawnego. Poprawność legislacyjna oznacza stanowienie przepisów prawa w sposób logiczny i konsekwentny, z poszanowaniem zasad ogólnosystemowych i z zachowaniem należnych standardów aksjologicznych. Niezgodne z zasadą poprawnej legislacji jest tworzenie przepisów prawnych zawierających regulacje prawne niekonsekwentne i niedające się wytłumaczyć w zgodzie z innymi przepisami prawa (por. wyroki z: 21 lutego 2006 r., sygn. K 1/05, OTK ZU nr 2/A/2006, poz. 18 oraz 14 lipca 2010 r., sygn. Kp 9/09¸ OTK ZU nr 6/A/2010, poz. 59).

Wyrok TK z dnia 10 stycznia 2012 r. P 19/10, OTK-A 2012/1/2, Dz.U.2012/76

Standard: 707 (pełna treść orzeczenia)

Racjonalny ustawodawca nie może w tworzyć przepisów sprzecznych z ukształtowanym systemem prawnym, naruszających istotę danej instytucji prawnej. To podważa także zasadę zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa wyrażoną w art. 2 Konstytucji.

Wyrok TK z dnia 26 listopada 2007 r., P 24/06, OTK-A 2007/10/126, Dz.U.2007/225/1671

Standard: 710 (pełna treść orzeczenia)

Poprawność legislacyjna to także stanowienie przepisów prawa w sposób logiczny i konsekwentny, z poszanowaniem zasad ogólnosystemowych oraz z zachowaniem należytych aksjologicznych standardów. Niezgodne z tą zasadą będzie więc wprowadzanie do obrotu prawnego przepisów (nawet gdy celowość takich przepisów mogłaby się wydawać słuszna), które tworzą regulacje prawne niekonsekwentne i niedające się wytłumaczyć w zgodzie z innymi przepisami prawa. Celowość i ewentualna zasadność wprowadzania w życie danych regulacji prawnych nie może być wytłumaczeniem dla tworzenia prawa w sposób chaotyczny i przypadkowy. Dowolność i przypadkowość wprowadzanych w życie przepisów prawnych jest zatem złamaniem zasady poprawnej legislacji. Kreowanie zaś mechanizmu, który - z uwagi na określenie procedury prowadzącej do uzyskania świadczenia opiekuńczego - umożliwia (na skutek określenia terminu początkowego wypłacania świadczeń) przerzucenie na osobę pozostająca pod ochroną art. 69 Konstytucji ryzyko nieprawidłowego działania administracji, stanowi naruszenie art. 2 Konstytucji. Okoliczność, że niejasność i przerzucenie ryzyka złego administrowania na jednostkę dotyczy dobra chronionego konstytucyjnie, powoduje konieczność zaostrzenia kryteriów oceny konstytucyjności analizowanego zjawiska.

Wyrok TK z dnia 23 października 2007 r., P 28/07, OTK-A 2007/9/106, Dz.U.2007/200/1446

Standard: 709 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 141 słów. Wykup dostęp.

Standard: 708 (pełna treść orzeczenia)

Komentarz składa z 127 słów. Wykup dostęp.

Standard: 711 (pełna treść orzeczenia)

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz politykę prywatności i cookies.