Umieszczanie produktów na rynku bez zachowania lub z naruszeniem wymagań weterynaryjnych (art. 77 pkt 3 u.o.z.)
Ustawa o ochronie zwierząt (Przestępstwa pozakodeksowe)
Przepis art. 77 pkt 3 ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych dotyczy wyłącznie jednej postaci obrotu - to jest umieszczania produktów na rynku bez zachowania lub z naruszeniem wymagań weterynaryjnych. "Umieszczenie na rynku"- w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o ochronie zwierząt-oznacza zaś ogół zachowań zmierzających do wprowadzenia produktu na rynek UE. Tak więc przepis ten nie odnosi się do sytuacji, kiedy produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego opuszczają zakład w celu wywozu do państwa trzeciego, lecz wtedy, gdy zostaną wprowadzone do bezpośredniego użycia na terytorium UE.
Zdaniem skarżącego wywiezienie towaru za granice - "to wydanie go ustalonemu podmiotowi zagranicznemu, który zgłosi go do procedury wywozu, bądź do takiej procedury zgłosi eksporter.
Gdyby ustawodawca zamierzał nadać wyrażeniu "wywóz" znaczenie prezentowane w uzasadnieniu środka odwoławczego, to zastosowałby definicję ustawową analogiczną do tej, która przyjęta została w art. 2 pkt 11 ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych dla wyrażenia "przywóz". Na podstawie art. 2 pkt 11 ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych przywóz oznacza dokonywany z państw trzecich przywóz w rozumieniu przepisów o weterynaryjnej kontroli granicznej. Przywóz-zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2003 r. o weterynaryjnej kontroli granicznej - to natomiast wprowadzenie do wolnego obrotu zwierząt lub produktów, a także zamiar wprowadzenia do wolnego obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego.
Uprawniony jest zatem wniosek, iż odniesienie do określonej procedury celnej zostało zastosowane przez ustawodawcę wyłącznie w zakresie dotyczącym definicji "przywozu". Pojęcie "wywozu" nie zostało w ten sposób zdefiniowane. Powyższa interpretacja nie może być inna także w świetle art. 161 Wspólnotowego Kodeksu Celnego i art. 795 Rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93. Zestawienie treści obu przepisów wskazuje, iż ustawodawca przewiduje możliwość, iż towary opuszczają obszar Wspólnoty bez zgłoszenia celnego, a wówczas takiego zgłoszenia dokonuje z mocą wsteczną eksporter.
Wyrok SA w Lublinie z dnia 14 marca 2017 r., II AKa 188/16
Standard: 23511 (pełna treść orzeczenia)