Postanowienie z dnia 2019-03-28 sygn. II SAB/Sz 25/19
Numer BOS: 419988
Data orzeczenia: 2019-03-28
Rodzaj organu orzekającego: Wojewódzki Sąd Administracyjny
Sędziowie: Marzena Iwankiewicz (sprawozdawca, przewodniczący)
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz po rozpoznaniu w dniu 28 marca 2019 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Spółki A. na bezczynność Zarządu Województwa Z. w przedmiocie szacowania szkód i wypłaty odszkodowania postanawia: 1. odrzucić skargę; 2. zwrócić ze środków budżetowych Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie na rzecz strony skarżącej Spółki A.. kwotę [...] złotych tytułem uiszczonego wpisu sądowego od skargi.
Uzasadnienie
Sygn. akt II SAB/Sz 25/19
U Z A S A D N I E N I E
[..A.] Sp�ka z o.o. w A. z�o�y�a do Wojew�dzkiego S�du Administracyjnego w Szczecinie skarg� na bezczynno�� Zarz�du Wojew�dztwa Z. w przedmiocie szacowania szk�d i wyp�aty odszkodowania za szkody wyrz�dzone przez zwierz�ta �owne.
W odpowiedzi na skarg� Zarz�d Wojew�dztwa Z. wni�s� o odrzucenie skargi, gdy� dotyczy sprawy cywilnej, w kt�rej w�a�ciwy jest s�d powszechny.
Wojew�dzki S�d Administracyjny w Szczecinie, zwa�y� co nast�puje:
Na wst�pie wyja�ni� nale�y, �e po z�o�eniu skargi S�d z urz�du bada
w pierwszej kolejno�ci jej dopuszczalno��, ustalaj�c, czy nie zachodzi jedna
z przes�anek do odrzucenia skargi, wymienionych enumeratywnie w art. 58 � 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o post�powaniu przed s�dami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 j.t. ze zm.), zwanej dalej: "p.p.s.a.".
W my�l art. 3 � 2 p.p.s.a., kontrola dzia�alno�ci administracji publicznej przez s�dy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na:
1) decyzje administracyjne;
2) postanowienia wydane w post�powaniu administracyjnym, na kt�re s�u�y za�alenie albo ko�cz�ce post�powanie, a tak�e na postanowienia rozstrzygaj�ce spraw� co do istoty;
3) postanowienia wydane w post�powaniu egzekucyjnym i zabezpieczaj�cym, na kt�re s�u�y za�alenie, z wy��czeniem postanowie� wierzyciela o niedopuszczalno�ci zg�oszonego zarzutu oraz postanowie�, przedmiotem kt�rych jest stanowisko wierzyciela w sprawie zg�oszonego zarzutu;
4) inne ni� okre�lone w pkt 1-3 akty lub czynno�ci z zakresu administracji publicznej dotycz�ce uprawnie� lub obowi�zk�w wynikaj�cych z przepis�w prawa,
z wy��czeniem akt�w lub czynno�ci podj�tych w ramach post�powania administracyjnego okre�lonego w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks post�powania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23) oraz post�powa� okre�lonych w dzia�ach IV, V i VI ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z p�n. zm.) oraz post�powa�, do kt�rych maj� zastosowanie przepisy powo�anych ustaw;
4a) pisemne interpretacje przepis�w prawa podatkowego wydawane
w indywidualnych sprawach, opinie zabezpieczaj�ce i odmowy wydania opinii zabezpieczaj�cych;
5) akty prawa miejscowego organ�w jednostek samorz�du terytorialnego
i terenowych organ�w administracji rz�dowej;
6) akty organ�w jednostek samorz�du terytorialnego i ich zwi�zk�w, inne ni� okre�lone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej;
7) akty nadzoru nad dzia�alno�ci� organ�w jednostek samorz�du terytorialnego;
8) bezczynno�� lub przewlek�e prowadzenie post�powania w przypadkach okre�lonych w pkt 1-4 lub przewlek�e prowadzenie post�powania w przypadku okre�lonym w pkt 4a;
9) bezczynno�� lub przewlek�e prowadzenie post�powania w sprawach dotycz�cych innych ni� okre�lone w pkt 1-3 akt�w lub czynno�ci z zakresu administracji publicznej dotycz�cych uprawnie� lub obowi�zk�w wynikaj�cych
z przepis�w prawa podj�tych w ramach post�powania administracyjnego okre�lonego w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks post�powania administracyjnego oraz post�powa� okre�lonych w dzia�ach IV, V i VI ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa oraz post�powa�, do kt�rych maj� zastosowanie przepisy powo�anych ustaw.
S�dy administracyjne orzekaj� tak�e w sprawach, w kt�rych przepisy ustaw szczeg�lnych przewiduj� s�dow� kontrol�, i stosuj� �rodki okre�lone w tych przepisach (art. 3 � 3 p.p.s.a.).
W �wietle powy�szego przepisu skarga na bezczynno�� organu jest dopuszczalna tylko w takich granicach, w jakich s�u�y skarga do s�du administracyjnego w przypadkach okre�lonych w pkt 8 i 9 powo�anego artyku�u
i dotyczy sytuacji, w kt�rych organy administracji nie podejmuj� nakazanych prawem akt�w lub czynno�ci w sprawach indywidulanych. Nie ka�dy zatem przejaw braku dzia�alno�ci organ�w samorz�dowych podlega jurysdykcji s�du administracyjnego.
Przedmiotem rozpoznania skargi jest bezczynno�� Skarbu Pa�stwa - Zarz�du Wojew�dztwa Z. w sprawie szacowania szk�d wyrz�dzonych przez zwierz�ta �owne i wyp�aty odszkodowania.
Kwestia szacowania szk�d oraz wyp�aty odszkodowania zosta�a uregulowana w rozdziale 9 zatytu�owanym: "Szkody �owieckie" ustawy z dnia 13 pa�dziernika 1995r. Prawo �owieckie (Dz. U. z 2018 r., poz. 2033 j.t.).
Zdaniem S�du, analiza powy�szych przepis�w prowadzi do wniosku, �e szacowanie szk�d wyrz�dzonych przez zwierz�ta �owne oraz nast�pnie wyp�ata odszkodowania z tego tytu�u nie rozstrzyga sprawy administracyjnej. Inaczej rzecz ujmuj�c �aden przepis ww. ustawy nie wskazuje, �e wyp�ata odszkodowania, poprzedzona szacowaniem, za szkody wyrz�dzone przez zwierzyn� �own� ma nast�powa� w ramach post�powania administracyjnego. Powy�sze stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie, w kt�rym podniesiono, �e roszczenia
o odszkodowanie za szkody wyrz�dzone w uprawach i plonach rolnych przez wymienione w nim zwierz�ta �owne s� sprawami z zakresu prawa cywilnego, czyli sprawami cywilnymi, kt�re stosownie do art. 2 � 1 k.p.c. powinny by� rozpoznawane przez s�dy powszechne (por. wyrok WSA w Lublinie z dnia 28 maja 2008 r., sygn. akt II SA/Lu 108/08, publ. LEX nr 518032).
Prowadzi to do uznania, �e sprawa dotycz�ca szacowania szk�d wyrz�dzonych przez zwierz�ta �owne oraz nast�pnie wyp�ata odszkodowania z tego tytu�u nie jest spraw� administracyjn� polegaj�c� kognicji s�downictwa administracyjnego. W takiej sytuacji r�wnie� bezczynno�� organu w tym przedmiocie nie mo�e by� poddana kontroli s�dowoadministracyjnej.
W tym stanie rzeczy, S�d odrzuci� skarg� jako nienale��c� do w�a�ciwo�ci s�du administracyjnego na podstawie art. 58 � 1 pkt 1 w zw. z art. 58 � 3 p.p.s.a.
W przedmiocie koszt�w orzeczono stosownie do art. 232 � 1 pkt 1 ww. ustawy.
Treść orzeczenia pochodzi z Centralnej Bazy Orzeczeń Sądów Administracyjnych (nsa.gov.pl).